سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خشونت علیه نان در آمریکا

خشونت علیه زنان در آمریکا

ترجمه: سید محمد کمال سروریان

گسترش و دامنه شیوع خشونت علیه زنان‏

نخستین بار در اوایل دهه 1970م. خشونت علیه زنان به عنوان یک معضل اجتماعى در ایالات متحده مطرح شد. علت اصلى این امر، ظهور مجدد جنبش زنان بود. شمار زیادى از پژوهش‏گران حوزه‏هاى مختلف علمى نظیر فلسفه، علوم اجتماعى، ادبیات و حقوق، خشونت علیه زنان را در چارچوب ایدئولوژى فمینیستى بررسى کرده‏اند. با وجود تحقیقات فراوان درباره این موضوع - به ویژه در حوزه‏هاى مربوط به تجاوز به عنف و خشونت خانوادگى - هنوز خلأهاى فراوانى به چشم مى‏خورد. تاکنون داده‏هاى تجربى در این موضوع، بین گونه‏هاى خاص خشونت علیه زنان، مانند قربانى شدن دختران خردسال و نیز تجاوز علیه زنان بزرگ‏سال، ناچیز بوده است. اطلاعات مستند درباره خشونت علیه زنان اقلیت‏هاى قومى و مذهبى و داده‏هاى مستند راجع به پیامدهاى خشونت علیه زنان، از جمله آسیب‏هاى جسمى و روانى است و استفاده از خدمات درمانى نیز محدود و اندک است. به منظور تقویت و بررسى مسئله خشونت علیه زنان، مؤسسه ملى دادگسترى و مراکز پیش‏گیرى و کنترل بیمارى‏ها در سال 1998م. مشترکاً یک پژوهش ملى درباره خشونت علیه زنان انجام دادند. در این طرح که از طریق تلفن انجام شد، از پاسخ دهندگان خواسته شد تا به سؤالات زیر پاسخ دهند:

تجربه حمله فیزیکى در دوران کودکى از سوى بزرگ‏سالان،

تجربه حمله فیزیکى در دوران بزرگ‏سالى

تجربه تجاوز به عنف و اجبار به ارتکاب اعمال جنسى و ارعاب.

از پاسخ‏گویانى که در مرحله اول فاش مى‏کردند که قربانى تجاوز جسمى یا جنسى بوده‏اند، پرسش‏هاى دقیق‏ترى درباره ویژگى‏ها و پیامدهاى تجاور به عمل آمد.

در این پژوهش، هشت هزار زن و هشت هزار مرد مورد پرسش قرار گرفته‏اند.1 در این بررسى، داده‏هاى تجربى درباره درصد شیوع تجاوز به عنف، تعرض فیزیکى، ارعاب، میزان شیوع آسیب‏هاى جسمى و روانى در میان قربانیان و استفاده قربانیان این نوع اعمال از خدمات بهداشتى و درمانى بیان شده است. نتایج تحلیل یافته‏هاى اصلى این پژوهش به قرار زیر است:

الف) تعرض فیزیکى‏

با استفاده از تعریف تعرض فیزیکى که طیف وسیعى از رفتارهاى خشونت‏آمیز - اعم از سیلى زدن و لطمه زدن تا استفاده از سلاح گرم - را شامل مى‏شد، پژوهش‏گران دریافتند که تعرض فیزیکى در میان زنان آمریکایى بسیار شایع است. 52 درصد پاسخ‏گویان زن اظهار داشتند که در دوران کودکى یا بزرگ‏سالى مورد تعرض فیزیکى قرار گرفته‏اند. 1/9 درصد گفتند که طى 12 ماه گذشته (منتهى به این پژوهش)، مورد تعرض قرار گرفته‏اند. بر اساس این برآوردها، تقریباً سالانه 1/9 میلیون زن آمریکایى مورد تعرض فیزیکى قرار مى‏گیرند.

بر اساس برآوردهاى این پژوهش، زنان قربانى تعرض فیزیکى، به طور میانگین سالانه 3/1 بار مورد تعرض قرار مى‏گیرند. بر این اساس، شمار زنان مورد تعرض فیزیکى، به تفکیک موارد تعرض، به 5/9 میلیون مورد بالغ مى‏شود.

ب) تجاوز به عنف‏

اگر تجاوز به عنف را به گونه‏اى تعریف کنیم که همه انواع مقاربت جنسى را شامل شود، بر اساس داده‏هاى پژوهش حاضر، تجاوز به عنف، جرمى است که بیش از بقیه خشونت‏ها علیه زنان و دختران جوان اعمال مى‏شود. 18 درصد زنان گفته‏اند که در طول زندگى خود، یک تجاوز جنسى کامل یا اقدام به تجاوز را تجربه کرده‏اند و 30 درصد گفتند که در طول 12 ماه گذشته، یک تجاوز جنسى کامل یا اقدام به تجاوز را تجربه کرده‏اند. از مجموع زنانى که اذعان داشتند در طول زندگى خود مورد تجاوز جنسى قرار گرفته‏اند، 22 درصد آنها کمتر از 12 سال و 32 درصد آنها بین 12 تا 17 سال سن داشتند. با توجه به این یافته‏ها، راهبردهاى پژوهشى باید بر تجاوز به عنف علیه کودکان و نوجوانان متمرکز شود.

ج) تجاوز جنسى‏

زنان بیش از مردان از سوى شریک زندگى خود مورد تجاوز قرار مى‏گیرند. 25 درصد زنان و 8 درصد از مردان اظهار داشتند که در طول زندگى خود از سوى همسر فعلى یا سابق، دوست دختر یا دوست پسر و یا هم‏خانه خود مورد تعرض فیزیکى قرار گرفته‏اند. 79 درصد زنان مورد بررسى و نیز 9 درصد مردان مورد بررسى گفتند که در طول 12 ماه گذشته، مورد تجاوز قرار گرفته‏اند. بر اساس برآوردهاى فوق، سالانه حدود 1/5 میلیون زن و 834700 مرد در ایالات متحده، از سوى شریک زندگى خود مورد تجاوز فیزیکى یا جنسى قرار مى‏گیرند. 18 درصد زنانى که پیش از سن 18 سالگى مورد تجاوز جنسى قرار گرفته‏اند، اظهار داشتند که پس از 18 سالگى نیز مورد تجاوز قرار گرفته‏اند؛ در حالى که این رقم در مورد زنانى که پیش از 18 سالگى مورد تجاوز قرار نگرفته بودند، 9 درصد است.

یافته‏هاى این پژوهش نشان مى‏دهد که از هر 6 زن در ایالات متحده، یک نفر و از هر 33 مرد، یک نفر، یک تجاوز جنسى کامل یا اقدام به تجاوز جنسى را در کودکى یا بزرگ‏سالى تجربه کرده‏اند. مشخصاً 18 درصد زنان و 3 درصد مردان گفتند که در طول زندگى خود، یک تجاوز جنسى را تجربه کرده‏اند. این یافته‏ها، مشابه یافته‏هاى مرکز پژوهش زندگى اجتماعى و بهداشت اجتماعى است که بر اساس آن، 22 درصد زنان و 2 درصد مردان در طول زندگى خود به زور وادار به انجام عمل جنسى شده بودند.

همچنین بر اساس این تحقیقات، 3 درصد زنان و 1 درصد مردان، در 12 ماه گذشته یک تجاوز جنسى کامل یا اقدام به تجاوز جنسى را تجربه کرده‏اند. بر اساس این برآوردها، در ایالات متحده، سالانه 302100 و 92700 مرد، مورد تجاوز به عنف قرار مى‏گیرند.

از آن جا که برخى قربانیان تجاوز جنسى، در طول 12 ماه منتهى به این پژوهش، بیش از یک بار مورد تجاوز قرار گرفته‏اند، درصد شیوع تجاوز به عنف (یعنى شمار قربانیان تجاوز، به تفکیک تعداد تجاوز جنسى) از شمار قربانیان تجاوز فراتر مى‏رود. بر این اساس، هر زن به طور متوسط، 9/2 بار در طول 12 ماه گذشته مورد تجاوز قرار گرفته است. این رقم براى مردان، 3/1 است. براساس برآوردهاى این پژوهش، در طول 12 ماه منتهى به این پژوهش، حدود 100876 مورد تجاوز به عنف علیه زنان و 300111 مورد تجاوز به عنف علیه مردان، در ایالات متحده صورت گرفته است.

خشونت از طرف یار صمیمى (همسر، دوست پسر، دوست صمیمى و هم خانه)، شایع‏ترین شکلِ خشونت علیه زنان است. 76 درصد زنانى که از سن 18 سالگى مورد تعرض فیزیکى یا تجاوز جنسى قرار گرفته‏اند، از سوى همسر فعلى یا سابق خود، هم خانه خود یا دوست پسرِ خود مورد تعرض قرار گرفته بودند. این رقم در مورد مردان 18 درصد است.

د) آسیب دیدگى زنان‏

احتمال آسیب‏دیدگى در خلال تعرض جسمى و جنسى در میان زنان بسیار بیشتر از مردان است.32 درصد زنان و 16 درصد مردانى که از سن 18 سالگى به بعد مورد تجاوز جنسى قرار گرفته بودند، در آخرین تجربه تجاوز جنسى خود دچار آسیب‏دیدگى شده‏اند و 39 درصد زنان و 25 درصد مردانى که از سن 18 سالگى مورد تعرض فیزیکى قرار گرفته‏اند، دچار آسیب‏دیدگى شده‏اند. حدود 3/1 درصد زنانى که در خلال تجاوز جنسى یا تعرض فیزیکى آسیب دیده‏اند، نیازمند مراقبت‏هاى پزشکى بودند.

ه) ترس و ارعاب‏

اگر ارعاب به معنى احساس ترس شدید تعریف شود، بر اساس نتایج این پژوهش، 8 درصد زنان و 2 درصد مردانِ مورد بررسى اظهار داشتند که در طول زندگى خود مورد ارعاب قرار گرفته‏اند. 1 درصد زنان و 4 درصد مردان گفتند که طى 12 ماه گذشته مورد ارعاب قرار گرفته‏اند. بر اساس این برآوردها، سالانه حدود 1 میلیون زن و 371 هزار مرد در ایالات متحده مورد ارعاب قرار مى‏گیرند.

نتایج این پژوهش بر این نکته تأکید مى‏کند که زنان در ایالات متحده بیش از همه، مورد تجاوز نزدیکان، خویشاوندان، دوستان و همسایگان خود قرار مى‏گیرند. 76 درصد زنان از سن 18 سالگى مورد تعرض جسمى یا تجاوز جنسى از سوى همسر یا دوست پسر در خانه قرار گرفته‏اند؛ 17 درصد از سوى یک فرد آشنا مانند دوست، همسایه یا همکار مورد تعرض قرار گرفته‏اند و 9 درصد نیز قربانىِ تجاوزِ سایر خویشاوندان (به جز همسر) بوده‏اند. 93 درصد زنان بالاى 18 سال و 86 درصد مردان بالاى 18 سال، از سوى مردان مورد تعرض فیزیکى یا تجاوز جنسى قرار گرفته‏اند.

نتایج تحقیق

1. خشونت علیه زنان باید به عنوان یک معضل مهم اجتماعى مورد توجه قرار گیرد. یافته‏هاى پژوهش نشان مى‏دهد که بیش از نیمى از زنان جامعه آمارى، در دوران کودکى یا بزرگ‏سالى مورد تعرض جسمى قرار گرفته‏اند و حدود 20 درصد زنان دست کم یک بار تجاوز جنسى را در طول زندگى خود تجربه کرده‏اند. 2 درصد زنان نیز گفتند که طى 12 ماه منتهى به این پژوهش، مورد تعرض، تجاوز به عنف یا هر دو بوده‏اند. برآوردها حاکى از آن است که سالانه 2/1 میلیون زن، مورد تجاوز به عنف یا انواع تعرض جنسى قرار مى‏گیرند. از آن جا که برخى قربانیان تجاوز جنسى یا تعرض جسمى سالانه چند بار مورد تجاوز قرار مى‏گیرند، در ایالات متحده، سالانه 876 هزار مورد تجاوز به عنف رخ مى‏دهد و 5/9 میلیون نفر مورد تعرض فیزیکى قرار مى‏گیرند.

2. تجاوز به عنف، باید به عنوان جرمى تلقى شود که بیش از همه علیه کودکان اتفاق مى‏افتد. از مجموع 18 درصد زنانى که تجاوز جنسى یا اقدام به تجاوز به عنف را در طول زندگى خود تجربه مى‏کنند، 54 درصد پیش از سن 18 سالگى مورد تجاوز جنسى قرار مى‏گیرند.

3. باید تحقیقاتى انجام شود که نشان دهد چرا میزان شیوع خشونت جنسى در میان زنان داراى پیشینه قومى و نژادى مختلف، متفاوت است.

4. زنان بیش از مردان، در معرض خطر خشونت همسران خود هستند.

5. خشونت علیه زنان، غالباً از طرف همسران (هم‏خانه) آنهاست.

6. جامعه بهداشتى و درمانى آمریکا، باید آموزش‏هاى فراگیر درباره نیازهاى پزشکى و درمانى قربانیان جرائم خشونت علیه زنان را فرا گیرد و نیز ارعاب باید به عنوان یک معضل مهم اجتماعى، مورد توجه قرار گیرد.